Kansliets telefontid: tisdagar kl 10-12

Region Öst

SK Region Öst
Uppsala, Västmanland, Örebro, Södermanland, Östergötland, Gotland samt Stockholms län.

Genomförd utställning i Borgholm

11 konstnärer deltog i utställningen på Galleri Stenhallen i Borgholm 3-8 juli. Utställningsveckan bjöd på fint sommarväder, kanske med färre besökare som resultat. Utställningen fick positiva omdömen för hög kvalitet och fin hängning. Utställningen finns filmad inom projektet ”Konst i Fokus” i samarbete med Kulturrådet och kan ses på Youtube via länken https://www.youtube.com/watch?v=m7bTUIFBXvI.

Höstsalong på Galleri T 11-23 september

Många medlemmar i SK Region Öst har anmält sig till utställningen ”Konst i kvadrat” på Galleri T, 11-23 september 2021. Formatet är 30*30 cm.
Temat som varje medlem har tolkat på sitt sätt är ”Drömmar”. Utställningen genomförs med stöd från Region Stockholm.

Temat är ”Drömmar” vilket kan tolkas i brett perspektiv, en nattlig dröm, drömmen om ett hus, dagdrömmar, drömsyner mm. Du kan förvandla just din dröm till ett konstverk att delta med på utställningen. Utställningen genomförs med stöd från Region Stockholm.

Deltagande konstnärer är:
Eva Ax Riise, Helena Berggren, Vladimir Briazguine, Naemi Bure, Ylva Classon, Mary  Dahl, Bertil Eriksson, Charlotte Falk, Carola Garpenfält, Birgitta Gure, Matilda Hall, Margarita Henriksson, Inger Holmberg, Eva Högberg, Hassan Jamshidian, Ann-Louise Järvklo, Marianne Kube, Leila Lagrén, Diana Larsson, Cecilie Lie, Teresa Lindström, Monica Marnell, Gunilla Mikander, Anna-Lena Moberg, Lena Morge Holmström, Lisbeth Nordin, Gunilla Oldenburg, AnnSofi Pettersson, Elinor Pilebro, Lilian Roos Ahlforn, Ewa Rönnberg, Margareth Schalander, Henrik Sjöström, Gunilla Staaf, Hellen P Toivola, Lena Wahlstedt, Angela Winlund, Anna-Liisa Åstrand.

Konst i Fokus

Inom projektet ”Konst i Fokus” med stöd av Kulturrådet har föreningen skaffat digital utrustning för att kunna presentera medlemmar och deras konst digitalt. Utrustning kan lånas av medlemmarna, men egna filmer och bilder kan också skickas in för presentation inom projektet. Anmäl intresse genom ett mejl till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Styrelsen för Region Öst med ansvarsområden för kontakt med lokala grupper
Ordförande Naemi Bure – Storstockholm
Kassör Lena Morge – Örebro län
Sekreterare Meith Fagerqvist – Södermanland
Ledamot Eva Högberg – Uppsala län
Ledamot Mary Dahl – Östergötland
Ledamot Eva Ax Riise – Storstockholm
Ledamot Gunilla Staaf – Gotland/övriga
Suppleant Bertil Eriksson
Suppleant Eva Blomberg
Suppleant Marius Wahl Gran

--------------------------------------------

Slut för gallerinotiser i tryckta DN på stan

Som några kanske har märkt har DN På Stan slutat med vernissagenotiser och även all annan information i fredagstidningens kulturdel. Jag skrev och frågade DNs kulturchef Björn Wiman om detta och fick till svar:

Vi fortsätter under hösten, som ju åtminstone inledningsvis präglas av coronarestriktioner, med tipsen i digital form och hoppas att läsarna ska hitta rätt där.

Vänliga hälsningar, Björn

Att hitta rätt var inte det enklaste. Söker man på DN, kultur, konst får man upp massor med konstnyheter, men inga gallerier. Går man in på DN, Stockholm, På Stan-kalendariet och väljer ikonen konst med en pensel får man upp utställande konstnärer på olika gallerier, men bara med en rad: namn, tid och plats. Där kan man även skriva in Var, När och tipsa oss, och skicka e-post om den utställning en vecka innan man vill få den införd.

Man ska akta sig för att gå in via Google för där finns många sökingångar. Jag kom till STHLM, Kalendariet, där finns Konst, vernissage, långt ner bland alla annonser och meddelanden, men utställningarna har redan varit, tror jag för det finns bara datum inget år.

Text: Bertil Eriksson/SK Öst

--------------------------------------------

SK ost broschyr2021

Hämta foldern ››