Kansliets telefontid: tisdagar kl 10-12Övrig tid telefonsvarare eller e-post.

Region Mitt

SK Region Mitt
Jämtland, Västernorrland, Dalarna samt Gävleborgs län

Styrelse
Lördag den 15 februari hade vi i region mitt vårt årsmöte på Siljans Konditori /Galleri. 11 personer deltog i årsmötet som leddes av vår förbundsordförande Ronny Knutsson. Vi började med att äta en taccobuffé eftersom många rest långt. Därefter följde årsmötet i lokalen där vi har vår samlingsutställning med sedvanliga frågor. Mycket glädjande är att vi nu har en styrelse på 5 ordinarie ledamöter och en ersättare – vilket kommer att underlätta arbetet i regionen.

Ordförande:  Birgitta Nickolausson omval 2 år
Kassör:         Mona Lindström kvarstår 1 år
Sekreterare:  Cia Lindén kvarstår 1 år
Ledamot:      Birgitta Gustafsson nyval 2 år
Ledamot:      Titti Lindgren nyval 2 år
Ersättare:      Anita Vallsten nyval 1 år
Revisor:        Misan Olsen kvarstår 1 år

Vi önskar de nyvalda – Birgitta, Titti och Anita - varmt välkomna till vårt arbete för Region Mitt.

Aktiviteter SK region Mitt 2020

AffischPub
Samlingsutställning
Siljans Konditori, Leksand
10 januari – 26 april
12 konstnärer deltar

Region mitt rivstartade jubileumsåret 2020 med en samlingsutställning på Siljans Konditori i Leksand.
13  konstnärer – alla verksamma i Dalarna deltar.

Vernissagen var fredag  den 10 januari kl 19 – 21 då konstnärerna fanns på plats. Siljans Konditori dukade upp med snittar och vin och konstnären Christina Warg underhöll med sång och musik. Ordförande Birgitta Nickolausson invigde utställningen och presenterade konstnärerna.

Utställningen pågår till och med den 26 april och är öppen när Konditoriet har öppet. Se www.leksandresort.se/siljans-konditori/

Utställare: Maria Andersson Imre, Falun • Birgitta Boholm, Falun • Elisabeth Bohman, Falun • Jakobs Lena Danielsson, Djurås • Birgitta Gustafsson, Borlänge • Cia Lindén, Falun • Mona Lindström. Horndal • Titti Lindgren, Falun • Monica Mattsson, Falun • Birgitta Nickolausson, Borlänge • Gunnar Olsson, Borlänge • Anita Wallsten, Falun • Christina Warg, Mockfjärd

• Anita-Wallsten_Falun

Konstens vecka Millennium Art Gallery
Åsäng Nordingrå Höga Kusten
26 sept - 4 okt

Vad har hänt under året?

Ett 10 tal konstnärer samlades helgen 1 och 2 juni i Bäsna trädgård utanför Borlänge. Vi visade vår konst vid caféet och runt om i trädgården där  vi satt och målade. Lördagen blev regnig men söndagen helt underbar med strålande solsken. Det kom många besökare båda dagarna  främst under söndagen för att vara med på friluftsgudstjänsten med Bäsna spelmanslag och efterföljande kyrkkaffe.  Vi passade på att hänga vår konst utmed stigarna så besökarna fick njuta av våra tavlor till och från gudstjänsten. En härlig målaraktivitet med trevliga möten mellan oss konstnärer och besökarna!

• AffischMillenniumArt
  • Cafeet_2
  • Gabriella-Nilsson-fran-Avesta
  • Gabriellas-tavlor-i-tradgarden
  • Tavlor-pa-staketen

Lördagen den 23 februari hade vi i region mitt vernissage på Galleri Granen i Sundsvall i samarbete med Medborgarskolan. Ett litet gemytligt galleri med ett stort skyltfönster utmed Storgatan i centrala Sundsvall. Vi konstnärer som ställer ut träffades redan under torsdagen och hängde/ställde i ordning lokalen och under fredagen skrevs listor och tavlor o skulpturer numrerades. När vi arbetade med hängningen fick vi besök av Sundsvalls tidnings kultur reporter som intervjuade och tog bilder. Ett besök som resulterade i ett trevligt skrivet reportagesamma dag som vernissagen på tidningens kultursida.

Vi hade en välbesökt vernissage med närmare 100 besökare och alla konstnärer var mycket nöjda när dagen var över. Besökarna uppskattade vår konst och vi sålde 4 tavlor och 2 skulpturer på utställningens första dag. Utställningen fortsätter nu t.o.m. den 6 mars och är öppen 11 – 15 under vardagarna. Då bemannas utställningen av Medborgarskolans gallerist.
Varmt välkommen!

• BirgittaNickolaussons_Viflyger-2
  • Fonstret-Granen-2
  • FredrikWimmercranz-2
  • IreneNordberg-2
  • Kittelfjall-Maria-Tjarnstrom-Akvarell-2
  • LarsEurenius-2
  • MariaErikssons-2

Efter avlutat årsmöte i våras fick vi en visning av det anrika stentryckeriet som är Sveriges och nordens enda industriella stentryckeri. Tryckeriet grundades 1945 av Rolf Jansson och här finns arbetsplatser för de konstnärer som gör sina stentryck här. Vi fick en genomgång av processen från att konstnären kommer med sin ritning till den färdiga litografin. En process där konstnären ritar/målar på en kalksten till varje färg i bilden  - som därefter trycks på den gamla tryckpressen  på linnelumppapper som ej bleknar med ljusäkta färger.

En trappa upp – där vi hade vårt årsmöte – finns ett ljust och fint galleri med original litografier av de många erkända konstnärer som varit här och arbetat.
Här finns också en Ramverkstad som genom sin erkända skicklighet inom ramning gör att de idag sköter ramningen åt bland annat statens konstråd.

Vill du veta mer om Vikmanshyttans Stentryckeri – besök deras hemsida. http://stentryck.se/

• Mats-och-Per-Ove-Westman
  • Per-Ove
  • PernillaNyman_BirgittaGustafsson_Ronny
  • arsmotesdeltagarna

På bilderna: Per-Ove och Mats Nyman som äger och driver stentryckeriet. Pernilla, Birgitta och Ronny tittar intressant på
Årsmötesdeltagarna är från vänster: Christina Warg, Pernilla Nyman, Birgitta Nickolausson, Birgitta Gustafsson och Ronny Knutsson

Kansliet har telefontid: tisdagar kl 10-12.
Övrig tid: telefonsvarare eller e-post

Bildkonstnaren 1 20 omslag

Bildkonstnären 1, 2020
Utgivning 18 mars till SK:s medlemmar.
Inte medlem men önskar tidningen?
Bli stödmedlem ››