Region Mitt

SK Region Mitt
Jämtland, Västernorrland, Dalarna samt Gävleborgs län

Vi har nu avslutat årets aktiviteter i region Mitt

Den guidade visningen på Dalarnas museum lockade 11 medlemmar och vi fick en kunnig och trevlig guide som berättade om Hilma af Klints och Ottilia Adelborgs vänskap och konstnärskap.

I söndags avslutades Konstens vecka i Millennium Art Gallery i Nordingrå. 5 av våra medlemmar som även deltog under sommarsalongen i samma galleri visade sin konst.

2022

För närvarande arbetar vi i styrelsen med att planera nästa års aktiviteter och kan redan idag informera om två utställningar. Anmälan kan du göra redan nu – senast den 10 december.

I Nordingrå på Höga Kusten har två av våra medlemmar egna gallerier.

Det ena är Millennium Art Gallery i Åsäng som drivs av Kethy Bjesse där vi under flera år haft utställningar tillsammans och fortsätter även 2022. Här lämnar du in din konst och får gärna vara med och hänga/ställa i ordning dina verk och vara på plats under vernissagen. Därefter sköter Kethy resten.

Nytt för i år är att vi samarbetar med Ateljé Orsta  som drivs av Carin Hedlund i byn Orsta. Där kommer vi att ordna en sommarutställning under en vecka. Här är du som utställare med och hänger/ställer i ordning och arbetar och deltar aktivt under veckan.

Vill du ställa ut hos någon av dem andra perioder under året kontakta dem. Ateljé Orsta är ett sommargalleri och Millennium Art Gallery är öppet året runt.

Sommarutställning Ateljé Orsta i Nordingrå, 23 /7 – 29/7 2022

Svenska Konstnärsförbundets region mitt, bjuder tillsammans med Ateljé Orsta – som drivs av vår medlem Carin Hedlund – in till en gemensam sommarutställningsvecka.

Ateljé Orsta ligger mitt i vackra Höga Kusten och har fyra utställningslokaler. Under veckan fördelas utställarna enligt följande. I Stallet 3 st, i Vedboden 2 st, uppe på Loftet 2 st, uppe i Kammarn 1 st.

Se mer på hemsidan www.ateljeorsta.se och på https://www.facebook.com/AteljeOrsta

Datum:         Sommarutställningen pågår lördag 23 – fredag 29 juli 2022, dvs. under 1 vecka
Öppettider:  Alla dagar mellan kl 12 – 17.  Vernissage lördag 23/7 kl 12 – 17
Kostnad:       1000:- per utställare.

I priset ingår:

• Hyra av del i lokal.
  • Middag efter vernissagen. Lördag 23/7
  • Picknick till Rotsidan sista kvällen. Torsdag 28/7

Deltagaravgiften betalas efter att man fått besked att man får plats – direkt till Ateljé Orsta. Bankgiro 465-9470, ange ditt namn. Anmälningsavgift på 500 kr, som är bindande betalas senast den 15/1 2022. Återbetalas ej vid återbud. Resterande belopp 500 kr, betalas senast den 9 juli 2022.

OBS! Ingen provision tas ut på sålda konstverk, endast hyra.

Antal utställare:    8 medlemmar får plats i galleriet.
Då både Birgitta Nickolausson och Carin Hedlund deltar, inbjuds 6 konstnärer. Om fler än 6 konstnärer anmäler sitt intresse, görs urvalet av Carin och Birgitta. Allt för att erbjuda en intressant mix av konst.

Anmälan:      Birgitta Nickolausson 072-563 23 53 alt birgitta.nickolausson@bahnhof.se senast den 10 december 2021
Lokalen:        Konstnärerna placeras ut i de fyra lokalerna, av Birgitta och Carin – så vi får en intressant utställning.
Hängning:     Fredag den 22 juli efter kl 19. Krokar i taklist används. Ta med linor/tråd. Inga spikar får användas.
Prislappar:    Sätts upp vid varje konstverk enligt den mall som skickas när antagningen är klar.
Bemanning:  Alla deltagande konstnärer arbetar enligt schema. En utställare per lokal. Under vernissagedagen deltar samtliga utställare.
Marknadsf:   Ateljé Orsta och Konstnärsförbundet i samarbete.
Försäkring:   Var och en av konstnärerna står för egen försäkring.

Välkommen med din ansökan

Sommarsalong och Konstens vecka –  Millennium Art Gallery, Åsäng, Nordingrå

Svenska Konstnärsförbundets region mitt, bjuder tillsammans med Millennium Art Gallery – som drivs av vår medlem Kethy Bjesse – in till sommarsalong och Konstens vecka.

I Nordingrå, i hjärtat av Höga Kusten, ligger Millennium Art Gallery som har samarbetat med Svenska Konstnärsförbundet Region Mitt sedan 2017 med Sommarsalongerna och Konstens Vecka 40. Lokalen är 60 kvadratmeter stor, uppdelade på två rum, varav ett har en takhöjd på tre meter. Lokalen är anpassad för sju utställande konstnärer. En handikapptoalett finns med egen ingång från utsidan. Vi hänger utställningarna tillsammans och utställande konstnärer medverkar under vernissagen men inget krav på passning finns under utställningstiden.

Se mer på hemsidan: www.millenniumart.dinstudio.se

Datum:

Sommarsalong:  6/8 – 28/8 2022, 3 veckor
Konstens vecka v 40: 3/10 – 9/10 2022, 1 vecka

Öppettider:  Sommarsalongen:
Vernissage lördag 6/8         13 – 17
Alla dagar 13 – 17. Måndagar stängt
Guidad visning kl 13 och 16

Konstens vecka – vecka 40
Alla dagar 13 – 17
Guidad visning kl 13 och 16

Hyra: 850 kr  per utställare samt 30% på försäljning.
I priset ingår både sommarsalongen och de som vill vara med under Konstens vecka.

MAG sköter försäljningen men köparen betalar in direkt till konstnärens Swish. Deltagaravgiften betalas direkt till MAG före utställningens början och provisionen betalas till MAG av konstnären i samband med nedplockning när utställningen är avslutad.

MAG bjuder på vernissagedryck/tilltugg.

Antal utställare:    7 medlemmar får plats i galleriet. Anmälan till Kethy Bjesse.

Eftersom Kethy Bjesse själv deltar finns plats för 6 konstnärer. Om fler än 6 konstnärer anmäler sitt intresse görs urvalet av Kethy Bjesse och Konstnärsförbundet

Anmälan:      Millennium Art Gallery, Åsäng 106, Nordingrå. Kethy Bjesse 070–2379230
kethy.bjesse@millenniumart.se senast den 10 december 2021

Lokalen:   Avlång ljus lokal med väggar i trä. Lämpligt antal bildkonstnärer max 7 medlemmar. God plats för skulpturer. Podier medtages av konstnären. Beläget utmed Turistvägen in mot Vallen i Nordingrå.
Hängning:  Tid för hängning meddelas av MAG. Galleriet hänger gärna, men vill konstnärerna själva göra det så vill Kethy vara med och styra. Galleriet håller med spik mm. Verkslistor skrivs av MAG.
Bemanning:  MAG står för vaktandet och guidning, men konstnärerna får naturligtvis vara där om de vill.
Marknadsf:   MAG marknadsför lokalt och distribuerar affischer som skrivs ut på plats.
SK region mitt samlar in bilder och gör affisch och marknadsför på SK:s hemsida och på sociala medier.
Försäkring:   Var och en av konstnärerna står för egen försäkring

Välkommen med din ansökan

Årsmöte 2022 – 26 februari

Årsmötet 2022 planerar vi att genomföra lördag den 26 februari. Vi återkommer om lokal och tid – men planera in den dagen du också.
Vi behöver en valberedning i regionen till kommande årsmöte. Är du intresserad eller vet någon som skulle passa hör av dig till styrelsen.

Planeringen fortsätter
Vi fortsätter att planera aktiviteter under 2022 och återkommer när vi har mer information.

Region Mitt är till ytan en stor region i många landskap och det är du som bäst känner till ditt närområde. Har du tankar och förslag om utställningslokaler eller  intressanta konstaktiviteter där du är verksam hör av dig till oss i styrelsen så kan vi hitta på något tillsammans.

Vi blir fler och fler i region mitt
Vi är nu 62 konstnärer i regionen. Det är nästan en fördubbling sedan vi bildade en styrelse i regionen för 5 år sedan.  Roligt att så många vill vara med hos oss.