Region Öst

SK Region Öst
Uppsala, Västmanland, Örebro, Södermanland, Östergötland, Gotland samt Stockholms län.

Utställningen Galleri Bellman

Utställningen på Galleri Bellman
Följande konstnärer deltog i utställningen på Galleri Bellman 21-27 oktober, Annette Rydqvist, Arja Hermansson, Carina Ehlers, Carolina Gårdheim, Charlotte Smitterberg, Christina Agnedotter, Elahe Jalili, Elisabeth Lindell Norén, Gunvor Kuha, Imbi Rahumaa, Kicka Thorsson, Lena Augustinsson och Nils Lagergren. En film från utställningen finns på Youtube under rubriken ”Konst i fokus – Höstsalong okt 2022”.

Studiebesök på Konstnärernas Kollektivverkstad

Vi besöker tillsammans Konstnärernas Kollektivverkstad på Mårbackagatan 11, Hus K i Telestaden i Farsta onsdag 16 november kl. 14. Vi får en visning av deras olika ateljéer och verksamheter. Vi bjuds också på fika. Anmälan görs till regionost@konstnarsforbundet.se så vi vet hur många som kommer. Vi samlas utanför hus K, kl. 13.45. (Gå in på området och ta sedan till höger när vägen delar sig

Två Kroki-kvällar hos Sista Styverns konstnärsförening

Region Öst bjuder in medlemmar till Kroki-kvällar hos Konstnärsföreningen Sista Styvern, Sista Styverns trappor 5 på Södermalm i Stockholm. Torsdagarna 10 och 17 november kl. 18.30-20. Vi har bokat lokalen och en kvinnlig modell den 10 november och en manlig modell den 17 november. Gör en anmälan till regionost@konstnarsforbundet.se om du vill delta. Vi har plats för 13 medlemmar vid varje tillfälle. Ange vilken dag du önskar komma. Medtag eget material och kom i god tid kl. 18.15. Efter kl. 20 bjuder vi på fika för de som vill stanna för en pratstund. Krokikvällen är gratis för de som anmäler sig, men avanmälan senare än tre dagar innan träffen kostar 100 kr.
Sista Styverns lokal är belägen i ett 1700-talshus med standard från den tiden.

Digital utställning

Region Öst har påbörjat en serie med digitala utställningar via en app som heter Artsteps. Den första finns att se via länken https://www.artsteps.com/view/62a776b552ce1fbc5867c19b
I augusti har vi publicerat utställning nr 2. Se denna via länken https://www.artsteps.com/view/62f764e72f944908b1c74d93

Under november månad planerar vi att publicera ännu en utställning. Är du intresserad av att delta i en digital utställning skickar du ett mejl till regionost@konstnarsforbundet.se så får du ett formulär för att fylla i med uppgifter som dig och dina verk. Du kommer att få visa tre målningar som alla ska vara prissatta och vara till salu.

Samla tre eller flera medlemmar och ordna en gemensam utställning!

Region Öst vill uppmuntra medlemmar i regionen att ordna egna utställningar då vi alltid har många sökande till våra utställningar ordnade av regionen. Förbundet har tidigare informerat om att man kan söka extra bidrag om man genomför en utställning tillsammans med andra SK-konstnärer.  Bidragets storlek beror på hur många ni är och vilka kostnader ni har. För rättvisans skull kan varje enskild medlem tillgodogöra sig bidraget endast en gång under perioden hösten 2022 till och med hela 2023. Ett mindre bidrag kan även fås direkt från regionen. Förfrågan skickas till regionost@konstnarsforbundet.se.

Känner du inga andra medlemmar i ditt närområde? Sök dem på Forum4U eller kontakta regionstyrelsen och få hjälp att hitta dem.

Stockholms Konstsalong

Region Östs stipendium på Stockholms Konstsalong 2022 har tilldelats Hans Persson. Motiveringen lyder ”Hans Persson målar sina bilder i en helt egen stil. Han bygger sina bilder lager på lager och de olika bildelementen skapar spännande kontraster. Mot en abstrakt bakgrund avtecknar sig realistiskt målade figurer som ofta kliver ur ramen och öppnar för att något nytt kan hända.”