Region Syd

Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Blekinge samt Skåne län

PÅGÅENDE OCH KOMMANDE UTSTÄLLNINGAR 2024

Galleri Rya Kvarn, RydebäckFyra sommarutställningar
Första utställningen, vecka 21 och 22. (avslutad)
Andra utställningen, vecka 23 och 24. (avslutad)

Tredje utställningen,
vecka 31 och 32.
Vernissage fredagen den 2 augusti kl.13-19. Öppet 11-17 i helgen, samt helgen 9-11 augusti.
Fjärde utställningen,
vecka 33 och 34.
Vernissage fredagen den 16 augusti kl.13-19. Öppet 11-17 i helgen, samt helgen 23-25 augusti. (en plats ledig)

Bilder från den andra av våra fyra sommarutställningar på Galleri Rya Kvarn i Rydebäck

KOMMANDE UTSTÄLLNINGAR:

Höstutställning 5 – 22 oktober:
Galleri Direkt, Landskrona.
(Utställningen är fulltecknad)
Utställningsperioden innefattar ”konstens vecka” och Kulturnatten i Landskrona

TIDIGARE UTSTÄLLNINGAR 2024

Bilder från den första av våra fyra sommarutställningar på Galleri Rya Kvarn i Rydebäck

”Konst i det gröna” 6 juli kl.12-16
Lördagen den 6 juli hade vi vår årligen återkommande utomhusutställning på Tegelbruksmuseet i Bjärred. Femton konstnärer hade spikat upp sina alster på Tegel-ladans ytterväggar klockan 12, när utställningen invigdes Vädret var otippat vackert och soligt och Söders Dragspelsensemble klämde i med en rungande invigningsfanfar. Publiken strömmade till, lockade av dragspelsmusiken och den trevliga utställningen. Hembygdsföreningen serverade kaffe och hembakat. Cirka 200 personer besökte utställningen och många löste vårt Konst-Quiz.Tre vinnare med alla rätt fick var sin tavla – Jan-Åke Kristoffersson hade skänkt två akvareller och Hjördis Thelander en liten målning i akryl.

Tegelladan i Bjärred

Vårsalong Karlshamn
Vernissage torsdagen den 2:a maj kl 16.00, invigning av Pernilla Ekvall Liljeqvist kultursamordnare i Karlshamn.
Manne, en lokal musiker från Valje underhöll med musik och sång. Väldigt härlig stämning infann sig snabbt i lokalen, som är otroligt vacker. Mycket uppskattad hängning. Besökarna tyckte att det var en otrolig variation. Det hände något spännande för ögat hela tiden, sa dom. Efter fyra dagar var det redan 9 sålda verk.

Påskutställning 29 mars – 1 april på Hanksville farm
Femton medlemmar ställde ut, 130 besökare kom till vernissagen. 13 konstverk och ett antal kort såldes. Sammanlagt deltog 28 personer i ”Äggtävlingen”. Första pris – en tavla skänkt av Timo Horne, andra pris, en lunch för två på Hanksville Farm och tredje pris ett STORT påskägg. Haiku dikter och föredrag av Sten Svensson, Barnens målarhörna och andra event stod på programmet under de fyra utställningsdagarna.

Styrelsen SK-Syd 2024-07-12