Region Väst

SK Region Väst
Västra Götalands, Hallands och Värmlands län

Medlemsinformation juni-juli

Tiden går fort och det är midsommar om några dagar. Vi har haft 6 utställningar hittills i år, 5 i Göteborg och 1 i Sunne i Värmland. Fler utställningar är på gång. I maj fick vi 6 nya medlemmar som vi hälsar välkomna!

Vernissage 25 maj på Barken Viking
Eva-Helén Lundqvist, Anette Cardner, Thomaz Grahl, Franz Glatzl, Eva B Larsson och Vivianne Otsa

Utställningar 2024
Lördag 25 maj hade vi vernissage på Barken Viking med 6 utställare Anette Cardner, Thomaz Grahl, Franz Glatzl, Eva B Larsson, Eva-Helén Lundqvist och Vivianne Otsa. Utställningen avslutades 16 juni.

Mitt i sommaren 5 – 17 juli har vi vår återkommande utställning i den gamla fästningen Strandverket på Marstrand. Vi har vernissage både fredag 5 juli och lördag 6 juli kl 12-17. Det är 22 medlemmar som har fått plats. Måleri och skulpturer kommer att visas.

Galleri Lökboden i Rottneros Park har vernissage 16 juli kl 10-16. Medverkande konstnärer är Marion Bergsjö, Hans-Ullrich Gyllenberg, Ann-Charlott Hedenskog, Inga-Lill Strömberg, Julia Sundby af Robson och Maj-Lis Uller. Utställningen pågår t o m 25 augusti.

Inbjudan utställning Galleri Viking 3 – 29 augusti
Det kostar 1.200 kr att vara med. För att ställa ut på Barken Viking måste man också vara medlem i Vikings vänförening. Medlemskapet kostar 100 kr/år vi betalar in 100 kr till vänföreningen för varje utställare. Om du redan är medlem 2024 betalar du 1.100 kr till oss. I avgiften för utställningen ingår annons i Göteborgs-Posten, införande i GP:s Guiden och Region Västs Facebooksida och Instagram samt vin, vatten, godis m.m. på vernissagen. Vi mailar en affisch till alla utställare för inbjudan till egna kontakter. Styrelsen hänger utställningen och gör vaktschema. Utställarna bör medverka vid vernissagen och vakta 3 dagar var. Galleriet är öppet torsdag-söndag kl 12.00-17.00 varje vecka. Barken Viking är ett hotell och har öppet kl 7.00-22.00. Vi räknar med 8-9 utställare med vägghängd konst. Varje utställare får ca 3 lm var att hänga på. Antal tavlor beror på hur stora tavlor du har. Mindre storlekar går att hänga 2 i höjd. Det finns också plats för en skulptör.

Ansökan ska innehålla titel, teknik, pris och storlek på konstverken. Uppge också ditt namn, adress och mobilnummer samt bifoga foton på 3 av konstverken. Ansökan mailas till gunilla.bitsos @gmail.com senast 10 juli.

Inbjudan utställning Galleri Viking 31 augusti – 22 september
Samma villkor som ovan gäller. Ansökan mailas till gunilla.bitsos @gmail.com senast 1 augusti.

Inbjudan till Galleri Engleson 28 september – 3 oktober och 5 – 10 oktober
Att deltaga en vecka kostar 2.000 kr/utställare och då ingår gallerihyra, annons i Göteborgs-Posten, införande i GP:s Guiden och Region Västs facebooksida, Instagram samt vin, vatten, godis m.m. på vernissagen. Vi mailar en affisch till alla utställare för inbjudan till egna kontakter. Styrelsen hänger utställningen och gör vaktschema. Utställarna vaktar utställningen själva (en dag var). Ansökan mailas till gunilla.bitsos @gmail.com, den ska innehålla titel, teknik, pris och storlek på konstverken. Uppge också ditt namn, adress och mobilnummer samt bifoga foton på 3 av konstverken. Ansökan skall vara inne senast 10 augusti men vänta inte, först som anmäler sig får plats. Varje utställare kan ha med 5-6 konstverk max 50×70, större kan man ha ca 3-4 st. Om man har mindre tavlor kan man ha med 6-8 st.

Inbjudan Hjertstedska Villan, Kungsbacka 14 – 19 september
Vi har, med hjälp av vår nya kontaktperson i norra Halland Lillian Christiansson, hyrt det lilla galleriet i Hjertstedska Villan. Det finns plats för 4 konstnärer med vägghängda konstverk och 1 keramiker eller skulptör. I första hand är det avsett för medlemmar i Halland men om det finns plats över får andra medlemmar i väst chansen. Alla utställare får vakta en dag var samt närvara vid vernissagen. Kostnad 1.000 kr per person. I avgiften för utställningen ingår annons i Göteborgs-Posten, införande i GP:s Guiden och Region Västs Facebooksida och Instagram samt vin, vatten, godis m.m. på vernissagen. Ansökan ska innehålla titel, teknik, pris och storlek på konstverken. Uppge också ditt namn, adress och mobilnummer samt bifoga foton på 3 av konstverken. Ansökan mailas till gunilla.bitsos @gmail.com senast 8 augusti.

Vi har fått en kontaktperson i norra Halland men söker en i södra eller mitten av Halland. Vi behöver ha hjälp med att leta upp gallerier eller lokaler där vi kan anordna utställningar för medlemmarna bosatta i Halland. Det är svårt för styrelsen att vara på flera ställen samtidigt. Vi kan hjälpa till med administration m m men behöver hjälp med det praktiska på plats.

Utställningsbidrag
Alla medlemmar som vill anordna en egen utställning, ensam eller med andra SK-medlemmar kan söka bidrag från SK för hyres- eller annonskostnader. Varje medlem kan få max 500 kr per person en gång per år. Bidraget söks via styrelsen i Region Väst. Bidraget söks via styrelsen i Region Väst gunilla.bitsos @gmail.com. Obs! Erbjudandet gäller alltså för en SK-medlem eller fler under 2024.

STYRELSEN SK REGION VÄST ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG SOMMAR!

Gunilla Bitsos, Ulla Gustafsson, Lars Hansson Lahn, Suzanne Raneke, Susanne Lager
Lily Charlotte Lövenstierne, Ingegerd Andersson, Maj-Lis Uller

Rulla till toppen